Rasismiin vastattiin seksismillä

Terhi Kiemungista tuli tylsän palmusunnuntain someaihe. Hänen rasistiset puheensa oletetuista muslimivirpojista ovat herättäneet laajaa paheksuntaa. Ja syystä.

Kiemungin toiminta pitää tuomita ja sen pitää johtaa seurauksiin. Mutta voisiko rasismin tuomita niin, että ei vie kamalilla puheilla pohjaa omalta viestiltään? Hieman vastaavalla tavalla Teri Niitti joutui osana taannoista imetyskohua homofobisen ja uhkailevan kommentoinnin kohteeksi kaiken asiallisen palautteen ohella.

Kuva Kiemungista ja tämän facebook-kommenteista postattiin facebookiin alunperin Kaasuputki-sivun kautta ja myöhemmin sen jakoi Arman Alizadin profiili. Molempiin on kertynyt todella paljon Kiemunkia koskevia kommentteja, suuri osa aivan asiallisia. Mukana on kuitenkin myös huomattava määrä naisvihamielistä ja muuten ongelmallista kommentointia.

Ongelmalliset kommentit voi karkeasti jakaa kolmeen luokkaan:

1) Ei ole saanut munaa -vihjailu

2) Sukupuoleen perustuvat haukkumasanat

3) Ihmisarvon riistäminen

Luokan 1) kommentointiin osallistuu myös  itse Arman Alizad kirjoittamalla ”Terhiltä on tainnut jäädä pääsiäismuna saamatta.” Olisiko Alizad kirjoittanut saman miehelle? Vihjailu, että naisen sopimaton käytös johtuu seksin puutteesta on yleinen vallankäytön muoto.

Muita samantyyppisiä kommentteja olivat ainakin:

Säälin kaimaani. Mutta jos saakin pääsiäis- tahi jotain muuta munaa, niin paree olla kondomeja kotona ettei tyhmyys pääse lisääntymään.

Ei tainnu eukko parka saada munaa pääsiäisenä

arman

Luokan 2), eli sukupuoleen perustuvilla haukkumasanoilla kommentointia on eri puolilla verkkoa erittäin paljon. Yleisimmin Kiemunkia kutsutaan ”ämmäksi” ja ”akaksi”, mutta myös ”lehmä” esiintyy kommenteissa. Tällaisia haukkumasanoja on suomen kielessä naisille huomattavasti enemmän kuin miehille, mikä kertoo siitä, että pelkkä naiseus on perinteisesti ollut riittävä syy painaa toinen maan rakoon. Naiseus ei tietenkään missään olosuhteissa ole solvaamisen peruste, ja Kiemungin sanoilla ei tunnu olevan mitään tekemistä sukupuolen kanssa.

Kommentit olivat muun muassa tällaisia:

Lapsia sentään, hyi saatana mikä lehmä

Hirveä hirveä akka

Vitun kyrpä ämmä

Luokan 3) kommentit ovat vähintään yhtä huolestuttavia kuin kaksi ensimmäistä ryhmää. Niissä Kiemunki tai hän ja hänen kaltaisensa ihmiset nähdään aineksena, jonka ei pitäisi saada olla olemassa. Ne siis perustuvat ajatukselle, että ihmisarvo on ihmisen käytökseen tai geeneihin liittyvä ehdollinen asia. Kommentoinnissa toivotaan muun muassa, että Kiemunki ei olisi syntynyt:

Hyi hitto mikä ihmissaasta tuokin akka on..

Harmi ettei Terhin vanhemmat ollut kondomit käytössä

Tommoset ihmiset on yhteiskunnan syöpä

Kun henkilöstä tulee yleisen kritiikin kohde ansaitusti tai ei-ansaitusti, mukaan hyppää aina suuri joukko ihmisiä, jotka eivät näe oman ajattelunsa sukulaisuutta kritiikin kohteen ajattelun kanssa. Tämä ei tarkoita, että Kiemunkiin kohdistuva kommentointi olisi tai voisi edes olla rasistista. Seksististä, naisvihamielistä ja ihmisarvon kyseenalaistavaa osa siitä kuitenkin on.

Se on tekopyhää ja osoittaa myös, että vaikka yksi kiemunki saisi ansaitusti tehtävistään potkut, ihmisvihamieliset ajattelutavat eivät sillä katoa mihinkään. Mikään ei muutu, jos ihmiset eivät pysty halveksimaansa käytöstä parempaan.

Onneksi kommentoinnissa kuului myös hetkittäin järjen ääni. Annetaakoon sille tämän kirjoituksen viimeinen sana:

komu

 

EDIT 21.3.2016 Kl 7.55: Arman Alizad ilmoittaa pitävänsä kommenttiinsa kohdistuvaa kritiikkiä aiheellisena.

Advertisements
Standard