Pääsiäiskirje: kiusaamisen ja kritiikin ero

Vaikeinta sinuun liittyvän keskustelun käymisessä on arvioida, hyödytkö sinua kohtaan esitystä kritiikistä enemmän kuin siitä, että sinusta vaiettaisiin.

Aloitat Big Brother -kilpailijana. Sitten sinusta tulee poliittisen nuorisojärjestön puheenjohtaja. Poltatte EU:n lipun. Järjestätte Muhammed-pilakuvakilpailun, joka tosin perutaan. Annatte tukenne katupartioille.

Toimit julkisuudessa poliittisessa roolissa. Osallistut poliittiseen keskusteluun. Olet pirun taitava sen synnyttämisessä.

Otat salaa kuvan niqabia käyttävästä naisesta ja postaat sen sosiaaliseen mediaan. Kerrot naisen puolesta, että hän ”joutuu” pukeutumaan ”säkkiin”. Esiinnyt mielenosoituksessa samassa tilaisuudessa monien äärioikeiston edustajien ja uusnatsibändin kanssa, marssitte soihdut kädessä samana iltana. Kyseenalaistat Suomessa asuvan rodullistetun henkilön oikeuden osallistua musiikkikilpailuun, hänen englanninkielistä, muutamia muunkielisiä sanojaan sisältävän laulutekstin kieltä kutsut ”afrikkalaiseksi” ja kutsut häntä nigerialaiseksi tietämättä mitään hänen itsemäärittelystään. Kutsut islamia natsismia suuremmaksi syöväksi. Käytät blogitekstissäsi kuvaa, jossa olet liimannut #stopterrorism –hashtagin lentokentän terminaalissa seisovien rodullistettujen ihmisten päälle, jotka ilmeisesti pitäisi tulkita turvapaikanhakijoiksi.

Teet myös kaiken tämän julkisuudessa poliittisessa roolissa.

Sitten, kun sinua mielenosoituksessa kutsutaan rasistiksi, ilmoitat tekeväsi siitä rikosilmoituksen. Kun ilmoitukseesi reagoidaan sosiaalisessa mediassa kampanjalla, jossa ihmiset puhuvat rasistisuudestasi, kutsut sitä joukkokiusaamiseksi.

On selvää, että määrittelet rasismin kapeaksi rotuperustaiseksi tarkoitukselliseksi syrjinnäksi. Tiedät, että sinua ei voi saada kiinni kenenkään kutsumisesta vaikkapa n******ksi. Rikosilmoituksesi lähtökohta on, että tulkitset rasismin eri tavoin kuin ne ihmiset, jotka kutsuvat sinua rasistiksi.

Silloin ohitat kokonaan eurooppalaisen rasismin toisen maailmansodan jälkeisen verbaalisen strategiamuutoksen, jossa rodun käsite jätettiin uusnatseille ja kaikki muut siirtyivät kulttuuriperustaiseen argumentointiin. Siten voitiin säilyttää rasismin rodullistava ydin salonkikelpoisessa muodossa: miljardit ihmiset, jotka sattuvat pääosin olemaan länsimaisen valkoisuuden ulkopuolella, määritellään länsimaisesta valkoisesta positiosta ”sopimattomiksi”. Tämä määrittely johdetaan länsimaisten valkoisten tekemästä yleistyksestä, jota kutsutaan heidän ”kulttuurikseen” tai ”uskonnokseen”.

Sitä on rasismi sen yleisimmässä muodossa vuonna 2016. Rasismi ei ole pelkkää yksittäisten natsien rotuteoriaa, vaan se on valkoista globaalia ylivaltaa tukevien käytäntöjen vyyhti, jossa sinulla on osasi, vaikka et sitä myönnä tajuavasi.

Tai ehkä tiedostat tämän, mutta se ei kiinnosta sinua. Sinua kiinnostaa uhriutumisen sinulle tuottama julkisuus. Olisit voinut itsekin aloittaa #SueMeSebu –kampanjan, jos joku muu ei olisi keksinyt sitä sinua ennen. Tai ainakaan se ei ole täysin ristiriidassa omien päämääriesi kanssa.

Kun sanot, että sinua kiusataan, tavoitteesi on sulkea julkinen toimintasi julkisen arvostelun ulkopuolelle. Ilmeisellä tavalla poliittisessa tarkoituksessa tehty rasismi-sanan käyttöön liittyvä kampanja on sinun tulkintasi mukaan henkilöön käyvä. Mutta kun toimii julkisesti, kun tekee henkilöstään julkisen, on valmistauduttava siihen, että tuohon julkiseen henkilöön kohdistuu arvostelua.

Kiusaamista olisi sellainen arvostelu, jossa kiinnityttäisiin johonkin poliittisen toimintasi kannalta epärelevanttiin seikkaan, johon et voi vaikuttaa, kuten ulkonäköösi, perhesuhteisiisi tai seksuaaliseen suuntautumiseesi. Sen sijaan rajanveto kysymyksessä, mikä antaa oikeuden käyttää sanaa rasisti, ei ole kiusaamista. Se on kriittistä poliittista keskustelua, sananvapauden ytimessä.

Saat valmistautua siihen, että kritiikki ei pääty sen kautta, että viet sen Suomen poliisin luettavaksi. Rasismi-sanaa ei tulla sinun pyynnöstäsi rajaamaan taas pelkkään rotubiologiaan tai puheeseen ihonväristä. Mutta tämän taidat jo tietää.

Toistan: Vaikeinta sinuun liittyvän keskustelun käymisessä on arvioida, hyödytkö sinua kohtaan esitystä kritiikistä enemmän kuin siitä, että sinusta vaiettaisiin. Tämä kirjoitus on tehty siitä lähtökohdasta, että ehkä kuitenkin olisi vaarallisempaa antaa sinun vapaasti tanssia julkisuudessa islamkritiikkisi nuoralla. Liian moni on valmis ottamaan sinut vastaan ilman yhtään kriittistä kysymystä.

Me poliittiset vastustajasi, (huom. poliittiset, ei kiusaavat) vihaamme tätä peliä, mutta emme voi olla pelaamatta sitä kanssasi.

veikkanen

 

Advertisements
Standard