Alepa-fillari on alennustilamme symboli

Aistiemme jatkuva tunkeileva pommittaminen vaikuttaa kulttuuriseen elämäämme.

Näin brittilehti Guardian siteeraa YK:n kulttuurioikeuksien lähettiläs Farida Shaheedia katumainonnan vaikutuksista. Lehden viime vuonna julkaisema pitkä artikkeli käsittelee ulkomainonnan vastaista liikettä, joka on levinnyt monien eri maanosien metropoleihin. Samassa artikkelissa siteerataan ulkomainontayritys Clear Channelia, joka kuvailee ulkomainontaa näin:

Kun brändit mainostavat kaduillamme, niistä tulee osa julkista sosiaalista tilaa ja ne tulevat osaksi ihmisten ajatuksia ja keskusteluja.

Kuulostaa pelottavalta, eikö?

Helsingissä kaukaisten metropolien huolet ja kamppailut katutilasta eivät puhuta. Sen sijaan olemme innoissamme, kun kaupungin kauan odotettu uusi kaupunkipyöräjärjestelmä on viimein valmis vihittäväksi. Moni eurooppalainen metropoli, etunenässä Pariisi ja Kööpenhamina, on tullut saavutettavammaksi ja houkuttelevammaksi toimivan kaupunkipyöräsysteemin kautta.

Mutta: Kun pyöräsysteemiä on suunniteltu, kansainväliset keskustelut ulkomainonnasta ovat todella selvästi olleet toissijainen huoli. Samoin toissijaiseksi näyttää jääneen tyyli. Ja kritiikki kaupan monopolisoitumista kohtaan. Ja terve järki. Sanoinko jo terve järki?

Niinpä meille annettiin Alepa-fillari.

Ennen kuin tutustumme tarkemmin tähän pyörään, vilkaistaan, miltä verrokkikaupunkien Kööpenhaminan ja Pariisin kaupunkipyörät näyttävät.

velibit

Hiukan futuristinen ja muovinen ulkomuoto, ei juuri tekstejä, ei mainoksia. Kelpo menopelejä. Entä sitten Helsingin pyörä?

alepamies2.png

Tämä mies ei ole sattumalta allapäin. Hän ajaa Alepa-fillaria. Se on julkisen sektorin ja kaupunkitilan kurjistumisen näkyvä symboli.

S-ryhmän nykyinen markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on 45,9 prosenttia. Pelkästään Alepoja on Helsingissä 69. Kaupan nimi muuten tulee sanoista Alennushalli Pajunen Helsingin nykyisen kaupunginjohtaja Jussi Pajusen suvun mukaan. Vapun jälkeen vihittävät pyörät ovat muistutus päivittäistavarakaupan monopolista ja Helsingin kyvyttömyydestä kunnioittaa itseään edes sen verran, että pitäisi julkista tilaa halkovat kaupunkipyörät omissa nimissään. Alennushallin pyörä kertoo alennustilastamme.

Julkinen ei-kaupallinen tila on Helsingissä vähissä, mikä on ollut muun maussa Keskustakirjaston rakentamisen yksi perustelu. Alepa-fillari ja kaikki Alepa-kaupat luovat yhdessä kaupunkitilasta kirkkaankeltaista Alepa-tilaa. Pyöräänkin Alepa-logo on kuvien perusteella saatu mahtumaan viisi kertaa. Siellä ihmiset näkevät Alepaa joka paikassa, ajattelevat Alepaa ja puhuvat Alepasta. Sellainen kaupunkitila on vähemmän monimuotoinen, siellä on vähemmän tilaa pienille yrittäjille, koska heidän liikkeistään kukaan ei koskaan kuule. Alepa-pyörä ei tietenkään yksin saa tätä aikaan. Se on vain kirsikka kakun päällä ja pitkän kehityksen symboli.

Kaupunkipyörä voisi olla ylpeydenaihe, kaupungin symboli. Alepa-fillarista ei koskaan tule sellaista. Se toimii symbolina ainoastaan halulle tehdä asiat niin halvalla kuin ikinä mahdollista ja myydä julkinen tila samalla parhaiten tarjoavalle.

Kaupunkipyörät ovat hieno lisä kaupungin liikennemuotoihin, mutta ne voisivat olla paljon enemmänkin. Helsinki olisi voinut antaa ihmisille mahdollisuuden pyöräillä niin, että pyörä kertoo jotain positiivista itse kaupungista. Olisimme voineet pyöräillä niin, että emme samalla näyttäisi naapurikaupan muovikassilta.

EDIT2 26.4. Kl 12.18: Kaupunkipyöräjärjestelmän hankkimisesta vastanneen HKL:n johtokunnan jäsen Lilja Tammisen mukaan “Alepa-fillari”-konseptista ei ole kerrottu johtokunnalle etukäteen. Tamminen sanoo vaativansa asiasta selvityksen.

EDIT1 26.4.2016 Kl 11.27: Tarkempi kuvien tarkastelu osoitti, että Alepa-logo on pyörässä ilmeisesti viisi, ei kolme kertaa.

 

Advertisements
Standard