Valitse Maahanmuuttovirastolle uusi slogan!

Kaikille suomalaisille uutisista tuttu Maahanmuuttovirasto terävöittää ulkoista viestintäänsä valitsemalla uuden sloganin. Virasto on nyt julkaissut neljä vaihtoehtoa uudeksi tunnuslauseeksi ja ottaa yleisön valitseman suosikin käyttöön syksyllä! Alta löydät kaikki neljä vaihtoehtoa ja lyhyen kuvauksen jokaisen sloganin tausta-ajatuksesta.

 

”Likaisen työn tekijä”

LIKA.jpg

Slogan korostaa, että Maahanmuuttoviraston hoitaessa virastopäätöksinä rasistisen käännyttämispolitiikan, kenenkään yksittäisen ihmisen ei tarvitse ottaa vastuuta siitä, että ihmisiä lähetetään täältä kuolemaan Euroopan rajojen ulkopuolelle. Jonkun on hoidettava likainen työ kuivassa virastossa, jotta me muut voisimme unohtaa koko asian.

 

”Disconnecting people”

DISCO.jpg

Slogan nostaa esiin Maahanmuuttoviraston aktiivisen roolin maahanmuuttopolitiikassa: virasto ei ole pelkkä muualla tehtyjen päätösten toimeenpanija, vaan tekee tiukennettua siirtolaispolitiikkaa myös itsenäisesti. Suomen lamasta nostaneen teknologiaihme Nokian vanha slogan herää eloon Maahanmuuttoviraston leikittelevässä sloganissa: tällä kertaa tosin ei luoda yhteyksiä kaupunkien, maiden ja maanosien välille, vaan ehdoin tahdoin katkotaan niitä estämällä perheidenyhdistämisiä.

 

”Pahuuden arkipäiväisyys”

PAHUUS.jpg

Hannah Arendtin käsite ”banality of evil” viittaa sellaiseen pahuuteen, joka seuraa ohjeistusten kyseenalaistamattomasta noudattamisesta. Kyetäkseen epäinhmillisiin ratkaisuihin ei tarvitse olla fanaatikko, sokea usko virastologiikkaan riittää. Tämä hiukan filosofinen slogan on edellisen tunnuksen vastakohta: se ohjaa ajattelemaan Maahanmuuttoviraston rivityöntekijöitä, hiljaisia sankareita, joiden työ harvemmin tuodaan julkiseen valokeilaan.

 

”Turvallisuus on mielentila”

TURVA.jpg

Slogan korostaa, että turvallisuutta ei tarvitse ajatella esimerkiksi sodan, vainon, väkivallan tai terrorismin kautta. Afganistan, Somalia tai Irak voivat myös olla turvallisia, kun virkamiehet vain tarpeeksi intensiivisesti ajattelevat niiden olevan turvallisia, ja mindfulness-tekniikoilla tyhjentävät mielensä turvallisuutta uhkaavista tekijöistä.

Mikä neljästä sloganista on oma suosikkisi?

Advertisements
Standard